zondag 28 april 2013

Workshop Yoga en meditatie


Workshop meditatie en yoga  door Alberto Paganini in het Moritoen centrum te Brugge

Op 20 april ben ik naar een workshop yoga en meditatie gegaan  in Brugge. Het was een volledige dag vol meditatie en lichaamsoefeningen. Het thema van de workshop was de verbinding tussen lichaam en geest. Ik heb beslist om deze workshop te doen om me dieper in te leven in meditatie en yogatechnieken. De verbinding lichaam en geest is iets wat me al langer bezighoudt vandaar de keuze voor deze docent en lesdag.

Tijdens de lessen werd steeds gestart met een aantal positieve affirmaties waar dan meditatie en yoga op volgde. Het doel van de oefening was het integreren zowel geestelijk als lichamijk van deze affirmaties. Een aantal gebruikte affirmaties : ‘Alles wat ik aanraak is een succes’, ‘ mijn huis is de perfecte woonplaats’. Het werken met affirmaties is mij wel bekend, ik gebruik het zelf vaak in mijn dagelijkse leven om mijn projecten van wilskracht en positieve energie te voorzien.

Het was dan ook boeiend om met Alberto te praten over deze affirmaties en de betekenis ervan op dit moment in mijn leven. Alberto Paganini is afgestudeerd als filosoof aan een italiaanse universiteit en is vrij jong het yogapad opgegaan. Dit merk je wanneer je met hem praat, hij bouwt op een logische manier zijn redeneringen op en het schone eraan is dat hij dit toepast op de menselijke conditie, onze relaties en onze emoties. Een boeiende dag, waarna ik heerlijk diep geslapen heb.

In de kleuterklas kun je met verhalen de kls aanzetten tot mediteren en filosoferen, ik zou een aantal yogaposes in een verhaal kunnen gieten. Dit zou ik kunen uitwerken in een lesvoorbereiding. Isis Mulleman de yogadocente die ik in mei ga interviewen is zich momenteel aan het verdiepen in meditatie technieken voor kinderen. Ze gaat volgend weekend in Londen een workshop volgen rond dit thema met een vrouw die de brug slaat tussen theater en meditatie. Dit brengt me dan bij mijn tweede leervraag, ‘Hoe zet je kleuters aan tot meditatie’ , daar zal ik in het interview met Isis Mulleman zeker meer over te weten komen. Ondertussen zoek ik nog naar literatuur en andere bronnen hieromtrent.
Een tip van Isis is deze link :
http://www.youtube.com/user/CosmicKidsYoga
Hierop staan yoga - avonturen voor kinderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten