donderdag 4 april 2013

Mantra's


Ik ben naar de bibliotheek geweest in Antwerpen en heb verschillende boeken ontleend:
-       Twee maten rust van Kris Flameng
-       Medidatie voor kinderen van David Fontana en Ingrid Slack
-       De blik van de yeti van Michel Vandenbroeck (dit boek vanwege de subtitel : over het opvoeden van jonge kinderen tot zelfbewustzijn en verbondenheid)

In het boek van Kris Flameng heb ik een verzameling kant en klare oefeningen gevonden voor in de kleuterklas :
Hij werkt rond verschillende thema’s en aandachtspunten. 

Ontspannen en relaxeren door middel van :

-       Luisteren (vooral zachte geluiden vereisen concentratie en rust)
-       Ademen
-       Neuriën
-       Zingen
-       Mantra en meditatie
-       verhalen vertellen

Hierbij ga ik even in op het woord mantra (dit is wat Flameng erover zegt) :
Een mantra is een gedicht, een woord, een uitspraak, een spreuk of een lied. In de meeste gevallen is hij bedoeld voor voordurende herhaling. Mantra’s worden gezongen tijdens offerplechtigheden en meditaties. Om zelf meditatie oefeningen te doen, kun je het best rechtop en ontspannen zitten op een stoel of in kleermakershouding. Jonge kinderen hebben meestal een ondersteuning nodig voor de rug. Sluit de ogen en richt de aandacht op een concentratie-object : dat kan vanalles zijn, bijvoorbeeld de gedachte aan de zee, de wolken, ... Bij de transcendente meditatie wordt een betekenisloze mantra, bijvoorbeeld een onbestaand woord, voortdurend innerlijk of hardop herhaald. Afleidende gedachten of gevoelens probeer je te negeren door rustig terug te keren naar de mantra.....
Zelf doe ik al enkele jaren yoga en tijdens mijn lessen yoga worden mantra’s af en toe gebruikt. Ik heb zelf reeds ervaren dat het gebruik van mantra’s heilzaam kan zijn. Tijdens de yogalessen gaat de docent meestal een betekenisvolle of hoopgevende zin herhalen, samen met de groep, al dan niet onder begeleiding van muziek. Een voorbeeld : ‘Om bavan namas’. Dit betekent alles is mogelijk. Dit kan ondersteunend werken als je in een moeilijk moment zit waarbij het lijkt alsof dit nooit zal veranderen. Het zeggen van Om bavan namas en het tot je laten doordringen van de betekenis, kan je helpen om de moeilijke situatie op een andere manier te bekijken.
Ik zou graag eens proberen wat ik met kls hierrond kan doen. Zouden mantra’s hen aanspreken? Ik zou hier graag iets rond proberen tijdens mijn stage oudste kleuter. Daarna zou ik een verslag hierover op deze blog posten.

3 opmerkingen:

  1. Flameng K.(2007) Twee maten rust. Antiagressie en relaxatie met muziek en beweging. Abimo uitgeverij, Sint- Niklaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fontana D., Slack I. (1999) Meditatie voor kinderen. East- West publications bv, Den Haag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandenbroeck M. (1999) De blik van de Yeti. Over het opvoeden van jonge kinderen tot zelfbewustzijn en verbondenheid. Uitgeverij SWP, Utrecht

    BeantwoordenVerwijderen