zaterdag 27 april 2013

Standpunt over het filmpje van Obama

In dit filmfragment heeft Obama het over het belang van het scheiden van godsdienst en staat. Hij heeft het ook over religieuze (individuele) waarden en universele waarden. Hij als politicus vindt het belangrijk dat de staat in haar beleid focust op universele waarden en morele principes die door elk mens, ongeacht religieuze achtergrond, herkend kunnen worden.
Obama ziet er geen heil in om religieuze teksten en voorschriften blindelings te volgen, er moet steeds ruimte zijn voor discussie en ook de rede moet voorop staan bij het toepassen van morele principes. Een staatsman kan een politiek beleid niet enkel baseren op de visie van een enkele religie, God's wil of de Bijbel. Daarmee zou hij onnoemelijk veel mensen tekort doen.

Ik vind dit een interessant standpunt, omdat ik vanuit persoonlijke ervaringen met mensen (die er een andere religieus standpunt op nahouden dan mezelf ), meermaals uit een conflict of een probleemsituatie ben geraakt net door het terugkeren naar de universele waarden. Een veel gebruikte zin hierbij is dan ' we zijn allen mensen en allen gelijkwaardig, ieder van ons verdient evenveel respect.' En ' Ik begrijp dat jij vanuit jouw visie X belangrijk vindt, maar ik heb daar een andere mening over.'
Men kan niet verwachten dat ieder mens er dezelfde morele principes op nahoudt als jijzelf, je kan hier wel over in discussie gaan maar deze discussie zou met respect moeten gevoerd worden en de conclusie naar daden toe zou moeten gebaseerd zijn op de universele waarden waar Obama het over heeft.

Om dan terug te keren naar de meditatie in de klas, tijdens het beoefenen ervan zou ik me niet gaan toespitsen op een vorm of een bepaalde  methode. Ik zou een veelheid van methodes en visies aanbrengen, die evenwaardig naast elkaar kunnen staan. Er zijn veel volkeren en religies die vormen van meditatie gebruiken :  in het boeddhisme vinden we dit terug, in het hindoeïsme, zelfs het christendom kent meditatie(onder de vorm van contemplatie). En wie zegt dat het bidden van de moslim geen meditatie is? Of de kabbala van de joden?
In de klas zou je kunnen filosoferen hierover met de kleuters.
Mogelijke vragen hierbij:
- Wat is mediteren (daarbij moet dan duidelijk gesteld worden dat dit geen religie is, omdat alle religies dit op een of andere manier toepassen)
- Hoe zie jij mediteren?
- Waarom mediteren mensen?
- Waarom niet?
- Wat zijn de voordelen ervan volgens jou?
- ...
Het kan leuk zijn om in de klas, samen met de kleuters een eigen meditatie ritueel op te starten. Waarbij je samen met de kleuters op zoek gaat naar fijne muziek, of verhalen, diverse vormen van sfeerschepping (ik denk aan geuren, kaarsen), het integreren van yoga of zang.






Bronnen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie
http://www.abc-van-meditatie.nl/watismeditatie/waar.asp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten