zaterdag 8 juni 2013

Verdieping Mindfulness

07.06.2013
Literatuurstudie en geleide meditaties :
Maex, E. (2006) Mindfulness. In de maalstroom van je leven. Uitgeverij Lannoo, Tielt
Dewulf D.(2009)Mindfullnes. Krachtig en gelukkig leven in het nu. Roularta books, Roeselare

Ik ben me nu gaan verdiepen in mindfulness en was verrast over de grote rol die het lichaam speelt bij de meditaties die worden voorgesteld in deze methode. Ik heb dit boek gekregen van een vriend. Er zit ook een cd bij met medities, die meditaties duren 45 minuten en in die mediaties wordt je uitgenodigd om elk stuk van je lichaam te voelen. Het gevoel dat ik erna heb is heerlijk, want door het bewust aanvoelen van je lichaam voel je een diepe connectie tussen je geest in je lichaam. Je gaat letterlijk goed in je vel gaan zitten. Je gaat echt het moment beleven, je bent 100 procent tegenwoordig in het nu.

De methode van Edel Maex is gebaseerd op een methode die Jon Kabat Zin heeft ontwikkeld, dit is een acht weken durend anti-stress programma waarvoor Kabat Zin de mosterd haalde bij Tchich Nat Hanh. Ik waardeer de eenvoud van het boek en de ingesproken meditaties, ze zijn zeer down-to earth.
Er staan enorm veel interessante inzichten in, een hoofdstuk dat me zeer aansprak is het hoofdstuk over de 'zijnsmodus' en de 'doemodus'. Dit was ook het uitgangspunt van mijn onderzoek : hoe kunnen we kleuters en onszelf meer in de 'zijnsmodus' laten functioneren?
In de doemodus zijn we gedreven door een doel, we werken ergens naartoe. Er is dus sprake van een voortdurend 'er nog niet zijn'. Zodra we ons doel bereikt hebben, houden we op of gaan we ons focussen op een nieuw doel. Deze doemodus is belangrijk, ze brengt ons naarwaar we heen willen.
Er kan wel een probleem ontstaan wanneer we probleem dat niet onmiddellijk op te lossen is met de doemodus aanpakken.Als we voor onszelf een doel stellen, dat niet veranderd kan worden. Bijvoorbeeld: het weer veranderen, dat is onmogelijk.
En daar komt de zijnsmodus is het vizier, het is een toestand van gewoon zijn, zonder eisen te stellen aan de werkelijkheid. Het leven wordt onleefbaar als we alleen maar ruimte maken om te doen en niet om te zijn. De westerse mens is zo getraind om te doen, dat we het zijn verleerd hebben.
Mindfulness is een training om terug te 'zijn'.

Ik heb het boek ‘ Mindfulness voor je kids’ aangekocht, ik praat hierover in mijn post van 29/04. Hier staan verhalen in en er is ook een cd bij met geleide meditaties. Ik zou deze in de klas willen inzetten.

(SBU4)(TOTAAL : 69)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten