maandag 17 juni 2013

Standpunt politieke partijen

Vandaag las ik deze pagina :
http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/

Hierin komen de standpunten van de Vlaamse politieke partijen aan bod.

 Iedere partij ziet duidelijk het grote belang in van levensbeschouwelijk onderwijs. Daarbij leggen de verschillende partijen andere accenten.
Groen ziet de school als een plaats waar dialoog en ontmoeting moeten plaatsvinden. Ze zien geloofsbeleving als pluriform en waardevol. Zij zien er heil in om een algemeen pakket aan te bieden aan de scholieren waarin filosofie, burgerschap en verschillende levensbeschouwingen aan bod komen.

De Spa sluit hier bij aan, in de zin dat ze ook een pakket willen aanbieden waarin verschillende levensbeschouwelijke stromingen aan bod komen. Een leerkracht zou de verschillende visies dan vergelijken.

De Nieuw Belgische Alliantie laat het van de ouders afhangen, de schoolkeuze is bepalend voor wat de leerlingen zien. De scholen van het officieel onderwijs moeten zedenleer en katholieke godsdienst aanbieden. Wie voor katholiek onderwijs kiest, die kiest voor het vak katholieke godsdienst in het curriculum.

 Open Vld kiest ervoor om, in de derde graad van het secundair onderwijs, minstens voor de helft van de geplande lesuren te vertrekken vanuit de religie of te vertrekken vanuit de niet-confessionele zedenleer om op basis daarvan de verschillende godsdiensten te vergelijken binnen de huidige maatschappij. Ze hebben hierover een decreet opgesteld, maar dit is afgekeurd door andere partijen. Groen en LDD konden zich wel vinden in het standpunt van Open Vld.


 CD&V vindt het vak levensbeschouwing wenselijk en nodig  in het onderwijs. CD&V wil dat vak behouden, wil zich niet mengen in de inhoudelijke invulling ervan. CD&V hoopt evenwel dat dit vak jongeren en kinderen kan inspireren tot een respectvolle houding ten opzichte van elkaar door middel van een open dialoog.

LDD vindt dat  vrije scholen en scholengemeenschappen volkomen vrij moeten kunnen  kiezen of zij levensbeschouwelijke en religieuze vakken aanbieden, welke zij aanbieden en op welke wijze zij die aanbieden. Ze waarschuwen voor vervlakking en 'valse' neutraliteit. Toch vinden ze het belangrijk dat jongeren 'over het muurtje kijken', zodat ze in contact komen met andere religieuze systemen. Ze konden zich dan ook duidelijk vinden in het voorstel van Open Vld.

Vlaams belang pleit voor een status quo, ze willen het evenwicht dat tot stand gekomen is na het schoolpact behouden. Ze geen problemen bij katholieke godsdienstlessen en zedenleer. Ze willen dat er voor de lessen islamitische godsdienst nauw wordt toegezien dat deze niet leiden tot fundamentalisme.

Het standpunt van de NVA gaat regelrecht in tegen het decreet van Jean-Jacques De Gucht van Open Vld.

1.Ze zien dit decreet vooral als een maatregel die de scholen beperkt in hun vrije keuze wat betreft de invulling van de levensbeschouwelijke vakken.
Volgens hen gaat het voorstel in tegen de geest van de grondwet :

Het komt aan de ouders toe om te beslissen in welk levensbeschouwelijk systeem zij hun kinderen willen opvoeden. Ouders hebben daaruit voortvloeiend het recht om zich te verenigen en zelf onderwijs in te richten volgens een gedeeld pedagogische project. De overheid mag bepalen wat de kwalitatieve minimumvereisten inzake leerstof zijn, maar de vrijheid van onderwijs betekent op zijn minst dat de overheid niet het recht heeft zich rechtstreeks met het pedagogische project in te laten.

2. NVA vindt het voorstel een motie van wantrouwen t.o.v. de ouders,  de leerkrachten en de inrichtende macht van het vrij gesubsidieerd onderwijs.Het gaat er vanuit dat bepaalde scholen kinderen opvoeden in een obscuur geloofssysteem, dat andersdenkenden uitsluit.  

3. Het voorstel van De Gucht zou vertrekken vanuit een enge visie op godsdienst onderricht, die niet strookt met de actuele realiteit in scholen.

4. Het belangrijkste bezwaar van de NVA  is van politieke en principiĆ«le aard.
Mag de overheid zich in deze mate bemoeien met de ideologie van haat burgers? De NVA vindt van niet.
Ouders moeten ten allen tijde vrij kiezen in welk geloofssysteem zij hun kinderen opvoeden.

Het begrip balans komt in mij naar boven als ik dit alles lees. Ik heb begrip voor het standpunt van NVA maar ook voor het decreet van Open Vld. en volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden.Het is duidelijk dat er groepen in de samenleving zijn die erg gebaat zouden zijn bij een grotere kennis van een aantal religies, zoals bijvoorbeeld de Islam. Dit om te vermijden dat zij vervallen in een stereotiep bekijken en behandelen van mensen die deze religie aanhangen. Anderzijds vind ik ook dat een overheid niet moet opleggen aan de scholen wat de inhoud is van deze levensbeschouwelijke vakken. Een school moet de vrijheid krijgen om dit met de specialisten van deze vakken zelf in te vullen. 

Ik denk dat iedere lesgever van een levensbeschouwelijk vlak moet beseffen dat een van zijn belangrijkste taken is om de kinderen te helpen bij het opbouwen van hun identiteit en het zoeken van zijn plaats in deze multi-dimensionale maatschappij. Jongeren moeten kunnen dialogeren en vredevol omgaan met mensen met een andere religieuze achtergrond dan zijzelf. Dit is een absolute noodzaak. 
SBU 3 (TOTAAL 71)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten