dinsdag 14 mei 2013

De bredere effecten van meditatie en yoga op het kind

Op maandag spendeerde ik een aantal uur in de bibliotheek van de Karel de Grote Hogeschool. Ik vond daar een eindwerk dat mijn aandacht trok : Kinderyoga : een eindwerk omtrent kinderyoga in de kleuterklas, van Niki Schnitfink en Veerle Florquin.
Het is een boeiend werkstuk waarin de studente Niki Schnitfink waar ze via onderzoek, literatuurstudie en interviews tot een aantal besluiten komt die mijn derde leervraag beantwoorden.

Positieve effecten :

- Juiste houding
- Goede ademhaling
- Een kalm zenuwstelsel
- Acceptatie van je emoties
- Goede lichaamshouding
- Mindfulness

Voor mij bestaat er duidelijke verbinding en is er een constante wisselwerking tussen het voeden van de geest en het voeden van het lichaam. Enerzijds door gezonde voeding maar ook door aangepaste beweging. Yoga is een vorm van lichaamsbeweging die je moet zien als 'onderhoud voor het lichaam'. Tijdens de dag ontwikkelen we vaak spanningen in bepaalde lichaamsdelen. Deze spanningen kunnen we wegwerken door op een bewuste manier aan yoga te doen.
Terzelfdertijd is het belangrijk bij yoga dat er mindfulness of meditatie is, zodat we niet enkel lichaamsoefeningen doen maar ook onze geest voeden met positieve gedachten en affirmaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten