donderdag 20 juni 2013

Artikel Klasse : Een warm pleidooi voor het integreren van yoga en meditatie in de kleuterklas

Een warm pleidooi voor het integreren van yoga en meditatie in de kleuterklas.
Als studente kleuteronderwijs heb ik tijdens vele momenten gemerkt dat er nood is aan rustmomenten in de kleuterklas. Na een lange speeltijd is het vaak moeilijk voor de kinderen om zich opnieuw te concentreren op wat je als leerkracht aanbiedt. Even de ogen sluiten en luisteren naar omgevingsgeluiden, een korte yogasessie of een  ademhalingsoefening laat de kleuters even dicht bij zichzelf komen. De ontspanning en de rust die onstaat na deze oefening zet zich daarna voort in de klas. De kls zijn rustiger en meer geconcentreerd aan het werk.
Ik durf er dan ook voor pleiten om yoga en meditatie een onderdeel te maken van het vaste leerpakket. Dit vanuit persoonlijke ervaring- ik doe zelf al vier jaar aan meditatie en yoga- en vanuit observaties tijdens mijn praktijk in de kleuterklas.
Voor mij persoonlijk heeft de yoga een wereld geopend waarin een sereen contact met jezelf mogelijk is door lichaamsbeweging. Tijdens een yogales neem je houdingen aan,  die houdingen stimuleren bepaalde spieren en organen. Met je ademhaling breng je energie naar die lichaamsdelen en help je deze lichaamsdelen om te regeneren. Aan het einde van de sessie ga je rustig liggen om te voelen wat de yoga heeft gedaan voor jou en je lichaam. Je laat gedachten en gevoelens toe zonder oordeel. Na een yogasessie is zijn je geest en je lichaam ontspannen. 
Voor kleuters kun je yoga op verschillende manier aanbrengen, een veel gebruikte manier is het vertellen van een verhaal en daar de lichaamshoudingen aan koppelen. Het kind is eerst een beer, dan een sterke leeuw of  een sierlijke pauw. In het verhaal ga je samen met de kinderen op avontuur en op het einde is er een rustmoment waarbij de kleuters kunnen voelen wat de yoga met hun lichaam gedaan heeft. De voordelen van het regelmatig beoefenen van yoga voor de kleuters zijn niet min : de kinderen ontwikkelen een juiste houding, een goede ademhaling, het zenuwstelsel wordt kalm, kinderen leren hun emoties te accepteren en  ze ontwikkelen op den duur een kalme alertheid.[1]

Bij meditatie is er ook een intens contact met het lichaam, maar gebeurt in rust. Je gaat ademen en  elk lichaamsdeel observeren. Dan ga je voelen wat het je vertelt met als doel een grotere eenheid te creëeren tussen lichaam en geest.  Als je dit samen met je kinderen of kleuters doet zijn er ook hier heel wat voordelen: je komt tot een verdieping van de onderlinge communicatie en de emotionele intelligentie van het kind, de begeleider en het kind leren eerlijk te kijken naar zichzelf en de wereld , het kind mag zichzelf zijn, het kind krijgt bagage om met de moeilijkheden van het leven om te gaan, de begeleider en het kind leren met stress, angsten en verandering om te gaan. Als opvoeder kun je samen met het kind groeien om de moeilijkheden van het leven de baas te kunnen.[2]
Dit zijn vaardigheden die in de maalstroom van ons huidige bestaan levensnoodzakelijk zijn, we hebben nood aan een sterk psychisch en fysisch evenwicht. De Romeinen wisten het ook al : ‘mens sano in corpore sanum.’ Zo ook voor onze kinderen.



[1] Schnitfink N., Florquin V.(2009) Een eindwerk omtrent yoga in de kleuterklas. Karel de Grote Hogeschool. Antwerpen

[2] Dewulf D., Persoons B, Benoit V. (2009) Mindfulness voor je kids. Uitgevrij Lannoo nv, Tielt.

maandag 17 juni 2013

Standpunt politieke partijen

Vandaag las ik deze pagina :
http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/

Hierin komen de standpunten van de Vlaamse politieke partijen aan bod.

 Iedere partij ziet duidelijk het grote belang in van levensbeschouwelijk onderwijs. Daarbij leggen de verschillende partijen andere accenten.
Groen ziet de school als een plaats waar dialoog en ontmoeting moeten plaatsvinden. Ze zien geloofsbeleving als pluriform en waardevol. Zij zien er heil in om een algemeen pakket aan te bieden aan de scholieren waarin filosofie, burgerschap en verschillende levensbeschouwingen aan bod komen.

De Spa sluit hier bij aan, in de zin dat ze ook een pakket willen aanbieden waarin verschillende levensbeschouwelijke stromingen aan bod komen. Een leerkracht zou de verschillende visies dan vergelijken.

De Nieuw Belgische Alliantie laat het van de ouders afhangen, de schoolkeuze is bepalend voor wat de leerlingen zien. De scholen van het officieel onderwijs moeten zedenleer en katholieke godsdienst aanbieden. Wie voor katholiek onderwijs kiest, die kiest voor het vak katholieke godsdienst in het curriculum.

 Open Vld kiest ervoor om, in de derde graad van het secundair onderwijs, minstens voor de helft van de geplande lesuren te vertrekken vanuit de religie of te vertrekken vanuit de niet-confessionele zedenleer om op basis daarvan de verschillende godsdiensten te vergelijken binnen de huidige maatschappij. Ze hebben hierover een decreet opgesteld, maar dit is afgekeurd door andere partijen. Groen en LDD konden zich wel vinden in het standpunt van Open Vld.


 CD&V vindt het vak levensbeschouwing wenselijk en nodig  in het onderwijs. CD&V wil dat vak behouden, wil zich niet mengen in de inhoudelijke invulling ervan. CD&V hoopt evenwel dat dit vak jongeren en kinderen kan inspireren tot een respectvolle houding ten opzichte van elkaar door middel van een open dialoog.

LDD vindt dat  vrije scholen en scholengemeenschappen volkomen vrij moeten kunnen  kiezen of zij levensbeschouwelijke en religieuze vakken aanbieden, welke zij aanbieden en op welke wijze zij die aanbieden. Ze waarschuwen voor vervlakking en 'valse' neutraliteit. Toch vinden ze het belangrijk dat jongeren 'over het muurtje kijken', zodat ze in contact komen met andere religieuze systemen. Ze konden zich dan ook duidelijk vinden in het voorstel van Open Vld.

Vlaams belang pleit voor een status quo, ze willen het evenwicht dat tot stand gekomen is na het schoolpact behouden. Ze geen problemen bij katholieke godsdienstlessen en zedenleer. Ze willen dat er voor de lessen islamitische godsdienst nauw wordt toegezien dat deze niet leiden tot fundamentalisme.

Het standpunt van de NVA gaat regelrecht in tegen het decreet van Jean-Jacques De Gucht van Open Vld.

1.Ze zien dit decreet vooral als een maatregel die de scholen beperkt in hun vrije keuze wat betreft de invulling van de levensbeschouwelijke vakken.
Volgens hen gaat het voorstel in tegen de geest van de grondwet :

Het komt aan de ouders toe om te beslissen in welk levensbeschouwelijk systeem zij hun kinderen willen opvoeden. Ouders hebben daaruit voortvloeiend het recht om zich te verenigen en zelf onderwijs in te richten volgens een gedeeld pedagogische project. De overheid mag bepalen wat de kwalitatieve minimumvereisten inzake leerstof zijn, maar de vrijheid van onderwijs betekent op zijn minst dat de overheid niet het recht heeft zich rechtstreeks met het pedagogische project in te laten.

2. NVA vindt het voorstel een motie van wantrouwen t.o.v. de ouders,  de leerkrachten en de inrichtende macht van het vrij gesubsidieerd onderwijs.Het gaat er vanuit dat bepaalde scholen kinderen opvoeden in een obscuur geloofssysteem, dat andersdenkenden uitsluit.  

3. Het voorstel van De Gucht zou vertrekken vanuit een enge visie op godsdienst onderricht, die niet strookt met de actuele realiteit in scholen.

4. Het belangrijkste bezwaar van de NVA  is van politieke en principiële aard.
Mag de overheid zich in deze mate bemoeien met de ideologie van haat burgers? De NVA vindt van niet.
Ouders moeten ten allen tijde vrij kiezen in welk geloofssysteem zij hun kinderen opvoeden.

Het begrip balans komt in mij naar boven als ik dit alles lees. Ik heb begrip voor het standpunt van NVA maar ook voor het decreet van Open Vld. en volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden.Het is duidelijk dat er groepen in de samenleving zijn die erg gebaat zouden zijn bij een grotere kennis van een aantal religies, zoals bijvoorbeeld de Islam. Dit om te vermijden dat zij vervallen in een stereotiep bekijken en behandelen van mensen die deze religie aanhangen. Anderzijds vind ik ook dat een overheid niet moet opleggen aan de scholen wat de inhoud is van deze levensbeschouwelijke vakken. Een school moet de vrijheid krijgen om dit met de specialisten van deze vakken zelf in te vullen. 

Ik denk dat iedere lesgever van een levensbeschouwelijk vlak moet beseffen dat een van zijn belangrijkste taken is om de kinderen te helpen bij het opbouwen van hun identiteit en het zoeken van zijn plaats in deze multi-dimensionale maatschappij. Jongeren moeten kunnen dialogeren en vredevol omgaan met mensen met een andere religieuze achtergrond dan zijzelf. Dit is een absolute noodzaak. 
SBU 3 (TOTAAL 71)





zaterdag 8 juni 2013

Verdieping Mindfulness

07.06.2013
Literatuurstudie en geleide meditaties :
Maex, E. (2006) Mindfulness. In de maalstroom van je leven. Uitgeverij Lannoo, Tielt
Dewulf D.(2009)Mindfullnes. Krachtig en gelukkig leven in het nu. Roularta books, Roeselare

Ik ben me nu gaan verdiepen in mindfulness en was verrast over de grote rol die het lichaam speelt bij de meditaties die worden voorgesteld in deze methode. Ik heb dit boek gekregen van een vriend. Er zit ook een cd bij met medities, die meditaties duren 45 minuten en in die mediaties wordt je uitgenodigd om elk stuk van je lichaam te voelen. Het gevoel dat ik erna heb is heerlijk, want door het bewust aanvoelen van je lichaam voel je een diepe connectie tussen je geest in je lichaam. Je gaat letterlijk goed in je vel gaan zitten. Je gaat echt het moment beleven, je bent 100 procent tegenwoordig in het nu.

De methode van Edel Maex is gebaseerd op een methode die Jon Kabat Zin heeft ontwikkeld, dit is een acht weken durend anti-stress programma waarvoor Kabat Zin de mosterd haalde bij Tchich Nat Hanh. Ik waardeer de eenvoud van het boek en de ingesproken meditaties, ze zijn zeer down-to earth.
Er staan enorm veel interessante inzichten in, een hoofdstuk dat me zeer aansprak is het hoofdstuk over de 'zijnsmodus' en de 'doemodus'. Dit was ook het uitgangspunt van mijn onderzoek : hoe kunnen we kleuters en onszelf meer in de 'zijnsmodus' laten functioneren?
In de doemodus zijn we gedreven door een doel, we werken ergens naartoe. Er is dus sprake van een voortdurend 'er nog niet zijn'. Zodra we ons doel bereikt hebben, houden we op of gaan we ons focussen op een nieuw doel. Deze doemodus is belangrijk, ze brengt ons naarwaar we heen willen.
Er kan wel een probleem ontstaan wanneer we probleem dat niet onmiddellijk op te lossen is met de doemodus aanpakken.Als we voor onszelf een doel stellen, dat niet veranderd kan worden. Bijvoorbeeld: het weer veranderen, dat is onmogelijk.
En daar komt de zijnsmodus is het vizier, het is een toestand van gewoon zijn, zonder eisen te stellen aan de werkelijkheid. Het leven wordt onleefbaar als we alleen maar ruimte maken om te doen en niet om te zijn. De westerse mens is zo getraind om te doen, dat we het zijn verleerd hebben.
Mindfulness is een training om terug te 'zijn'.

Ik heb het boek ‘ Mindfulness voor je kids’ aangekocht, ik praat hierover in mijn post van 29/04. Hier staan verhalen in en er is ook een cd bij met geleide meditaties. Ik zou deze in de klas willen inzetten.

(SBU4)(TOTAAL : 69)

dinsdag 21 mei 2013

Opnames Isis Mulleman (SBU15)


 Een samenvatting van het verloop van de opnames te Gent.
1.Digitale cameracheck (toestel :Sony digital handycam DCR -VX700E)
2.Mini dv cassette controle
3.Set opstelling
4. Enscenering
5. Belichting
6.Soundcheck
7. Opnames
8. Verwerking :
-  capture (film van mini-dv drager op harde schijf uploaden),
 - offline montage in Adobe premiere 5.6,
 - renderen
 - converteren naar publiceerbaar flashformaat,
 - publiceren op het internet.
(SBU15, totaal : 64)

Interview met Isis Mulleman over yoga en meditatie voor jonge kinderen

zaterdag 18 mei 2013

De blik van de yeti : nieuwe inzichten.


14/05/13
Ik lees in de blik van de Yeti een  interessant hoofdstuk : de ander. Dit hoofdstuk gaat over hoe het kind zich een beeld vormt van de sociale groepen om hem heen. 
Hoe het kind zich een beeld vormt van man en vrouw en wat het betekent om jongen of meisje te zijn. Onderzoek wijst uit dat kinderen elkaar meer beïnvloeden dan ouders omdat zij volwassenen als een andere groep zien dan hun eigen groep. De kinderen voeden elkaar ook op in gedragswijzen en zienswijzen.
 Hierbij is het belangrijk dat de opvoeders als vorm van tegenwicht kinderen een gevoel van fierheid over hun geslacht, of hun afkomst meegeven,  geen superioriteitsgevoel. Kinderen zelf denken vaak nogal stereotiep, zeker voor de leeftijd van 8 jaar. Tussen 8 en 11 jaar verandert er veel, en kunnen volwassenen een belangrijke rol spelen.

Hij analyseert  het proces dat ten grondslag ligt van discriminatie en stelt vast dat mensen bij wie de persoonlijkheidsaspecten zelfvertrouwen en basisvertrouwen in de ander niet voldoende aanwezig zijn, dat deze personen sneller in het proces van discriminatie stappen.

   Hoewel dit boek niet rechtstreeks over meditatie noch over yoga gaat, vind ik het razend interessant. Telkens als ik het vastneem raak ik in de ban van de ideeën en inzichten van Michel Vandenbroeck.
Hij staat voor een andere visie op opvoeden, een visie die volgens mij nodig is in de snel veranderende maatschappij van vandaag. Hij citeert veel uit werken van Louise Derman Sparks, een Amerikaanse vrouw die een ‘Anti-Bias –curriculum’ heeft ontworpen.
 Een soort van systeem om racisme in scholen tegen te gaan. Ze stelt bijvoorbeeld dat scholen bij interculturele evenementen al te vaak in stereotypes vervallen, men doet aan een soort toerisme.
Men nodigt allochtone ouders enkel uit voor ‘feesten’ waar ze dan in traditionele klederdracht een soort van vertoning opvoeren. Dit versterkt de verschillen tussen mensen dan dat het ze doet groeien.

Vandenbroeck raadt dit soort van activiteiten ook af. Al zegt hij er wel bij dat we scholen en kinderdagverblijven moeten stimuleren om interculturele ontmoetingen te organiseren. We moeten hen een soort van overgangsperiode gunnen waarin ze kunnen groeien.  
Veel van deze ideeën zou ik onmiddellijk in mijn eigen klaspraktijk integreren. Ze openen mijn geest voor nieuwe mogelijkheden om om te gaan met de wereld om me heen. 
 Een groot stuk van mijn stages bracht ik door in een leefgroep met veel anderstalige kleuters, ik probeerde steeds om rekening te houden met de verschillen zonder te vervallen in voorkeursbehandelingen. Ik zag dat sommige stille kleuters dankzij mijn open en positieve houding open bloeiden. Het was fijn om te zien dat ze konden genieten van mijn aanbod in de klas. Dit soort van boeken geven me referentiekaders, argumenten en inspiratie om verder te gaan op deze weg.
(SBU5:totaal 43)

dinsdag 14 mei 2013

De bredere effecten van meditatie en yoga op het kind

Op maandag spendeerde ik een aantal uur in de bibliotheek van de Karel de Grote Hogeschool. Ik vond daar een eindwerk dat mijn aandacht trok : Kinderyoga : een eindwerk omtrent kinderyoga in de kleuterklas, van Niki Schnitfink en Veerle Florquin.
Het is een boeiend werkstuk waarin de studente Niki Schnitfink waar ze via onderzoek, literatuurstudie en interviews tot een aantal besluiten komt die mijn derde leervraag beantwoorden.

Positieve effecten :

- Juiste houding
- Goede ademhaling
- Een kalm zenuwstelsel
- Acceptatie van je emoties
- Goede lichaamshouding
- Mindfulness

Voor mij bestaat er duidelijke verbinding en is er een constante wisselwerking tussen het voeden van de geest en het voeden van het lichaam. Enerzijds door gezonde voeding maar ook door aangepaste beweging. Yoga is een vorm van lichaamsbeweging die je moet zien als 'onderhoud voor het lichaam'. Tijdens de dag ontwikkelen we vaak spanningen in bepaalde lichaamsdelen. Deze spanningen kunnen we wegwerken door op een bewuste manier aan yoga te doen.
Terzelfdertijd is het belangrijk bij yoga dat er mindfulness of meditatie is, zodat we niet enkel lichaamsoefeningen doen maar ook onze geest voeden met positieve gedachten en affirmaties.

maandag 29 april 2013

Mindfulness voor kinderen


29/04/13

Ik ben vandaag naar de bibliotheek van de  Karel de Grote Hogeschool gegaan, en vond daar dit interessante boek :

Dewulf D., Persoons B, Benoit V. (2009) Mindfulness voor je kids. Uitgevrij Lannoo nv, Tielt.

Deze man geeft al vele jaren mindfulnesstraining aan volwassenen en kreeg het idee om dit boek te schrijven van zijn cursisten. Een veel gehoorde uitspraak was: ‘dit hadden we al op school moeten leren!’. Daarop is hij op zoek gegaan naar trainingen en nam hij contact op met Berti Persoons (docent mindfulness en leerkracht in een lagere school) en Veronique Benoit (bezieler van Kiddy Minds). Ze hebben samengewerkt en het boek dat voor me ligt is het resultaat.
Wat is mindfulness: het is een methode om aandacht te geven aan het hier en nu, dat is namelijk het enige moment dat we hebben. Mindfulness gaat over je goed voelen in het nu, of dit nu rustig is of druk, moeilijk of makkelijk.

Wat is de link met meditatie? De link met meditatie is het feit dat je stilstaat bij het nu en dit aanvaardt. Het is een vorm van meditatie, die actueel is en momenteel een sterke opgang kent.
In dit boek staan methodes om dit aan te pakken, ze werken met verhalen om de kinderen te inspireren tot rust en zelfvertrouwen.De voordelen van mindfulness voor kind en begeleider zijn :

-  een verdieping van de onderlinge communicatie en de emotionele intelligentie van het kind.
- de begeleider en het kind leren eerlijk te kijken naar zichzelf en de wereld
- het kind mag zichzelf zijn
- het kind krijgt bagage om met de moeilijkheden van het leven om te gaan
- de begeleider en het kind leren met stress, angsten en verandering om te gaan

De aanpak van de sessie :
1.       Neem voldoende tijd en ruimte voor elk verhaal
2.       Wees alert en ontvankelijk voor de reacties van het kind
3.       Neem tijd voor stilte. Begin en eindig iedere sessie met drie geluidssignalen. Het is een moment om even de ogen te sluiten en stil te worden. Je kan hiervoor een belletje, xylofoon of glockenspiel gebruiken.
4.       Lees de verhalen langzaam voor.
5.       De kinderen kunnen een zittende of liggende houding aannemen. Specifieke handhoudingen kunnen de kinderen helpen bij het concentreren.De rug van de hand op de andere hand die open is, of de handen op het hart. Bij een lighouding kun je iedereen met de hoofden naar elkaar laten liggen.
Vervolgens kun je een van de verhalen uit het boek voorlezen. Ik zou ze voor de kleuters wel wat inkorten. Fragment uit Pol de Trol:
Pieter lag lekker lui onder een grote appelboom te luisteren naar het gekakel van de kippen. Nu en dan keek hij door de spleetjes van zijn ogen en volgde de wolken hoog in de lucht.
Pieter was net acht geworden. Gisteren om precies te zijn. Hij dacht aan het boek dat hij gekregen had van Pol de Trol.
‘.....
Met een glimlach keek Pol de Trol Pieter aan. ‘Ga je mee op avontuur? ‘De schat zoeken’. ‘Welke schat?’ zei Pieter met een bevend stemmetje.’ Pol lachte. ‘De schat die in jou verborgen zit’
Vervolgens worden er nog een aantal  andere meditaties voorgesteld. Het boek gaat verder in op allerhande thema’s uit de meditatie op kinderniveau zoals bewust ademen, bewust eten, lichaamsbewustzijn aan de hand van Pol de Trol en een andere figuren : Kwebly, Hartenlief, Grommy.
Ik vind dit een boeiend boek en het opent pistes om verhalen op kleuterniveau te vertellen.
‘Je lichaam is er altijd.
Geef aandacht aan je lichaam en je zal ontdekken wat het nu allemaal voelt
Luister naar je lichaam en ontdek wat het nu allemaal zegt
Als het je teveel wordt, dan protesteert je lichaam.
Als je luistert naar je lichaam, kun je beter met moeilijkheden omgaan.
Je ontdekt hoe je rust kan vinden.’

Persoonlijk werd ik sterk aangesproken door het 5 de hoofdstuk : ‘De steile klim’, waarin een verhaal staat over een berg , de kinderen worden aangezet tot het zich verbeelden van een berg en dit in detail. Daarna verbinden ze eigenschappen aan deze berg : rustig, vredig, stil, aanvaardend, stevig, onverzettelijk. Dit verhaal zou je in verkorte versie zeker aan de kleuters kunnen vertellen.
Dit boek ga ik zeker nog raadplegen, ik vind het zelf een aanrader. 

zondag 28 april 2013

Workshop Yoga en meditatie


Workshop meditatie en yoga  door Alberto Paganini in het Moritoen centrum te Brugge

Op 20 april ben ik naar een workshop yoga en meditatie gegaan  in Brugge. Het was een volledige dag vol meditatie en lichaamsoefeningen. Het thema van de workshop was de verbinding tussen lichaam en geest. Ik heb beslist om deze workshop te doen om me dieper in te leven in meditatie en yogatechnieken. De verbinding lichaam en geest is iets wat me al langer bezighoudt vandaar de keuze voor deze docent en lesdag.

Tijdens de lessen werd steeds gestart met een aantal positieve affirmaties waar dan meditatie en yoga op volgde. Het doel van de oefening was het integreren zowel geestelijk als lichamijk van deze affirmaties. Een aantal gebruikte affirmaties : ‘Alles wat ik aanraak is een succes’, ‘ mijn huis is de perfecte woonplaats’. Het werken met affirmaties is mij wel bekend, ik gebruik het zelf vaak in mijn dagelijkse leven om mijn projecten van wilskracht en positieve energie te voorzien.

Het was dan ook boeiend om met Alberto te praten over deze affirmaties en de betekenis ervan op dit moment in mijn leven. Alberto Paganini is afgestudeerd als filosoof aan een italiaanse universiteit en is vrij jong het yogapad opgegaan. Dit merk je wanneer je met hem praat, hij bouwt op een logische manier zijn redeneringen op en het schone eraan is dat hij dit toepast op de menselijke conditie, onze relaties en onze emoties. Een boeiende dag, waarna ik heerlijk diep geslapen heb.

In de kleuterklas kun je met verhalen de kls aanzetten tot mediteren en filosoferen, ik zou een aantal yogaposes in een verhaal kunnen gieten. Dit zou ik kunen uitwerken in een lesvoorbereiding. Isis Mulleman de yogadocente die ik in mei ga interviewen is zich momenteel aan het verdiepen in meditatie technieken voor kinderen. Ze gaat volgend weekend in Londen een workshop volgen rond dit thema met een vrouw die de brug slaat tussen theater en meditatie. Dit brengt me dan bij mijn tweede leervraag, ‘Hoe zet je kleuters aan tot meditatie’ , daar zal ik in het interview met Isis Mulleman zeker meer over te weten komen. Ondertussen zoek ik nog naar literatuur en andere bronnen hieromtrent.
Een tip van Isis is deze link :
http://www.youtube.com/user/CosmicKidsYoga
Hierop staan yoga - avonturen voor kinderen. 

zaterdag 27 april 2013

Levende bron: Isis Mulleman, zaakvoerster Mano yoga en massage.

Vandaag had ik telefonisch contact met Isis Mulleman, zaakvoerster van Mano Yoga en massage. Ik ga haar interviewen en het filmpje achteraf posten. Meer informatie volgt.

http://www.manoyogamassage.be/


Standpunt over het filmpje van Obama

In dit filmfragment heeft Obama het over het belang van het scheiden van godsdienst en staat. Hij heeft het ook over religieuze (individuele) waarden en universele waarden. Hij als politicus vindt het belangrijk dat de staat in haar beleid focust op universele waarden en morele principes die door elk mens, ongeacht religieuze achtergrond, herkend kunnen worden.
Obama ziet er geen heil in om religieuze teksten en voorschriften blindelings te volgen, er moet steeds ruimte zijn voor discussie en ook de rede moet voorop staan bij het toepassen van morele principes. Een staatsman kan een politiek beleid niet enkel baseren op de visie van een enkele religie, God's wil of de Bijbel. Daarmee zou hij onnoemelijk veel mensen tekort doen.

Ik vind dit een interessant standpunt, omdat ik vanuit persoonlijke ervaringen met mensen (die er een andere religieus standpunt op nahouden dan mezelf ), meermaals uit een conflict of een probleemsituatie ben geraakt net door het terugkeren naar de universele waarden. Een veel gebruikte zin hierbij is dan ' we zijn allen mensen en allen gelijkwaardig, ieder van ons verdient evenveel respect.' En ' Ik begrijp dat jij vanuit jouw visie X belangrijk vindt, maar ik heb daar een andere mening over.'
Men kan niet verwachten dat ieder mens er dezelfde morele principes op nahoudt als jijzelf, je kan hier wel over in discussie gaan maar deze discussie zou met respect moeten gevoerd worden en de conclusie naar daden toe zou moeten gebaseerd zijn op de universele waarden waar Obama het over heeft.

Om dan terug te keren naar de meditatie in de klas, tijdens het beoefenen ervan zou ik me niet gaan toespitsen op een vorm of een bepaalde  methode. Ik zou een veelheid van methodes en visies aanbrengen, die evenwaardig naast elkaar kunnen staan. Er zijn veel volkeren en religies die vormen van meditatie gebruiken :  in het boeddhisme vinden we dit terug, in het hindoeïsme, zelfs het christendom kent meditatie(onder de vorm van contemplatie). En wie zegt dat het bidden van de moslim geen meditatie is? Of de kabbala van de joden?
In de klas zou je kunnen filosoferen hierover met de kleuters.
Mogelijke vragen hierbij:
- Wat is mediteren (daarbij moet dan duidelijk gesteld worden dat dit geen religie is, omdat alle religies dit op een of andere manier toepassen)
- Hoe zie jij mediteren?
- Waarom mediteren mensen?
- Waarom niet?
- Wat zijn de voordelen ervan volgens jou?
- ...
Het kan leuk zijn om in de klas, samen met de kleuters een eigen meditatie ritueel op te starten. Waarbij je samen met de kleuters op zoek gaat naar fijne muziek, of verhalen, diverse vormen van sfeerschepping (ik denk aan geuren, kaarsen), het integreren van yoga of zang.






Bronnen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie
http://www.abc-van-meditatie.nl/watismeditatie/waar.asp

donderdag 4 april 2013

Standpunt van Obama over religie

http://www.youtube.com/watch?v=LXcvbnzNIjg

Mijn drie leervragen

-  Is er nood aan meditatie in de kleuterklas?
-  Hoe zet je de kleuters aan tot meditatie? Op welke manier kun je dat aanpakken?
- Heeft meditatie bredere effecten op de kleuterklaspraktijk dan ik op het eerste zicht kan zien?

Mantra's


Ik ben naar de bibliotheek geweest in Antwerpen en heb verschillende boeken ontleend:
-       Twee maten rust van Kris Flameng
-       Medidatie voor kinderen van David Fontana en Ingrid Slack
-       De blik van de yeti van Michel Vandenbroeck (dit boek vanwege de subtitel : over het opvoeden van jonge kinderen tot zelfbewustzijn en verbondenheid)

In het boek van Kris Flameng heb ik een verzameling kant en klare oefeningen gevonden voor in de kleuterklas :
Hij werkt rond verschillende thema’s en aandachtspunten. 

Ontspannen en relaxeren door middel van :

-       Luisteren (vooral zachte geluiden vereisen concentratie en rust)
-       Ademen
-       Neuriën
-       Zingen
-       Mantra en meditatie
-       verhalen vertellen

Hierbij ga ik even in op het woord mantra (dit is wat Flameng erover zegt) :
Een mantra is een gedicht, een woord, een uitspraak, een spreuk of een lied. In de meeste gevallen is hij bedoeld voor voordurende herhaling. Mantra’s worden gezongen tijdens offerplechtigheden en meditaties. Om zelf meditatie oefeningen te doen, kun je het best rechtop en ontspannen zitten op een stoel of in kleermakershouding. Jonge kinderen hebben meestal een ondersteuning nodig voor de rug. Sluit de ogen en richt de aandacht op een concentratie-object : dat kan vanalles zijn, bijvoorbeeld de gedachte aan de zee, de wolken, ... Bij de transcendente meditatie wordt een betekenisloze mantra, bijvoorbeeld een onbestaand woord, voortdurend innerlijk of hardop herhaald. Afleidende gedachten of gevoelens probeer je te negeren door rustig terug te keren naar de mantra.....
Zelf doe ik al enkele jaren yoga en tijdens mijn lessen yoga worden mantra’s af en toe gebruikt. Ik heb zelf reeds ervaren dat het gebruik van mantra’s heilzaam kan zijn. Tijdens de yogalessen gaat de docent meestal een betekenisvolle of hoopgevende zin herhalen, samen met de groep, al dan niet onder begeleiding van muziek. Een voorbeeld : ‘Om bavan namas’. Dit betekent alles is mogelijk. Dit kan ondersteunend werken als je in een moeilijk moment zit waarbij het lijkt alsof dit nooit zal veranderen. Het zeggen van Om bavan namas en het tot je laten doordringen van de betekenis, kan je helpen om de moeilijke situatie op een andere manier te bekijken.
Ik zou graag eens proberen wat ik met kls hierrond kan doen. Zouden mantra’s hen aanspreken? Ik zou hier graag iets rond proberen tijdens mijn stage oudste kleuter. Daarna zou ik een verslag hierover op deze blog posten.

dinsdag 26 maart 2013

http://www.kuleuven.be/thomas/page/beademend-stil/
Vorige zaterdag had ik een onderhoud met Dominque Verschuren : moreel consulent bij de mens nu en gewaardeerd onderzoeker van thema's als eenzaamheid bij jongeren. We hebben lang gepraat over deze opdracht en het thema dat ik zou kunnen nemen. Hij sprak ook veel over zijn praktijk en het belang van intieme ruimtes te creëren waarin gevoelens en ervaringen gedeeld kunnen worden, in zijn geval met cliënten. In mijn geval denk ik dan aan de kleuters in mijn klas. Daarbij is een rustige sfeer en een vertrouwensband nodig.

Zo kom ik toch terug dichter bij mijn oorspronkelijke idee : ik wil werken rond het creëren van stilte en rust in de klas. Het is een behoefte waar in de drukke kleuterklas maar al te vaak aan voorbij wordt gegaan. De kinderen moeten presteren, werkjes maken, Toetertesten doen,  zich bewijzen op allerhande vlak. Ook in de maatschappij bestaat deze tendens, men moet het druk hebben, anders krijgt de buitenwereld het gevoel dat het niet goed gaat met je. Een gewaardeerde mens is druk bezig. Mensen die door omstandigheden werkloos worden, of ziek krijgen vaak in het begin nog enig begrip van hun omgeving, maar na verloop van tijd ebt dit weg. Dan wordt voor hen duidelijk hoezeer de maatschappij onze identiteit aan de  job die we uitoefenen verbindt. In mijn visie moet je als mens ook gewoon kunnen 'zijn' en dit zou an sich moeten volstaan. De relaties, de job en andere parameters van je leven zijn dan een aanvulling op het ik, geen volledige invulling. Van binnenuit naar buiten groeien als mens, niet vast hangen aan een (maatschappelijke) rol maar deze juist ook kunnen loslaten.
Vanuit het loslaten kom ik dan weer bij de meditatie, op het moment dat je mediteert laat je de buitenwereld en al zijn beslommeringen los en kom je thuis bij jezelf. In de leegte groeien gedachten en gevoelens vrij en kun je ze onbevooroordeeld bekijken.
Ik ga op zoek naar manieren om dit in de kleuterklas te bewerkstelligen.

zondag 24 februari 2013

Yoga en meditatie in de klas boeien mij al een tijd. Ik zou graag willen onderzoeken hoe je met de kleuters deze methodes die het spirituele en het lichaamsbewustzijn stimuleren, kan gebruiken in de klas.
Ik vertrek vanuit deze link die een startpunt is naar allerhande manieren om rust, zelfbewustzijn en spiritualiteit in de klas te brengen.

http://www.leraar24.nl/dossier/1240/ontspanning-in-de-klas


 Deze video van Helen Puperhart vind ik heel interessant, een yogadocente die al meerdere publicaties op haar naam heeft.

http://www.leraar24.nl/video/2905